maanantai 25. marraskuuta 2013

2 school 4 cool

Vihdoinkin kouluelämää yritys 2 :) Oon seniorina Gresham High Schoolissa, joka on semmonen vähän vanhahko mutta tosi kotoisa 1800 oppilaan koulu. Meidän koulun värit on sininen ja valkoinen ja meidän urheilujoukkueita kutsutaan Gophers -nimellä, joka google translatorin mukaan tarkoittaa taskurottia haha. Meillä on jokapäivä samat tunnit ympäri vuoden, eli nämä aineet, joita olen työstänyt jo pari kuukautta, kummittelee mua vielä kesäkuussakin, paitsi government vaihtuu onneksi stagecraftiin, jossa tehdään lavasteita koulun musikaaleihin. Mulla on antropologiaa, matikkaa, englantia, historiaa, espanjaa ja government eli hallituksen toimintaan perehtymistä. Antropologia on IB-tunti jossa tutkitaan kulttuureita ja sitä pidetään tosi vaikeena, mutta siellä ei tarvii oikeestaan muuta tehä kuin tuijottaa seiniä ja olla paikalla. Tykkään tosta tunnista, koska se opettaja on tosi kiinnostunut myös Suomen kulttuurista ja usein kyselee multa ihmeellisiä kysymyksiä, esimerkiksi että uskotaanko me tonttuihin. Matikka on samoja numeroita kuin sielläkin puolella maailmaa, englannin tunneilla ei tehdä mitään ja se on mukavan rentoa, historia on ihanaa vaikka kaikki muut sillä tunnilla on pari vuotta nuorempia ja se on sellanen paluu yläasteelle -tunti, espanjasta tykkään ekaa kertaa elämässäni ja government on mielenkiintoista muttei ihan mun juttu. Kaikki tunnit on siis ihan kivoja, mutta koulu on kuitenkin koulua ja oon vähän loman tarpeessa...
1187177_551867778196056_1265195201_n
Yleisesti ottaen koulu on onneksi paljon helpompaa täällä! Mitään ei tarvitse soveltaa ollenkaan (varsinkaan matikassa), ennen kokeita yleensä käydään läpi kokeen kysymykset ja kokeet on monivalintaa. Mulle on kuitenkin toi government tuottanut vähän vaikeuksia ja pelkään sitä opettajaa jopa enemmän kuin hämähäkkejä. Hämähäkeistä puheen ollen mun seinällä sängyn vieressä oli jäätävän iso lukki yks päivä ja mun veli aatteli olla mukava ja tappo sen, mutta jätti sen kuolleen verisen raadon siihen seinään kiinni ja mä jouduin sitten hinkata sen pois. Nojoo joka tapauksessa, koulussa menee hyvin, todistuskin oli lähes pelkkää A:ta ja tykkään meidän koulun hengestä.
Tunnit kestää keskiviikkosin 40 minuuttia ja muina päivinä 50 minuuttia, ja ne menee tosi nopeesti!! Meiän välkätkään ei oo kun sen viisi minuuttia, jonka aikana pitää suunnistaa seuraavaan luokkaan. Ruokailu on 40 minuuttia ja saa käydä syömässä myös koulun ulkopuolella. Syön yleensä crosscountry -porukan kanssa yhdessä luokassa omia eväitäni.
IMG_8541Koulukirjat on tälläsiä parin kilon opuksia, joita pidetään vanhoissa kunnon repuissa. Oon vähän erilainen nuori, kun en käytä reppua.
IMG_5062 Arvosanat määräytyy prosenteista, eli siis jos on vaikka testien keskiarvo 84%, siitä tulee B. Vaihtarina mun arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, paitsi mun järjestön sääntö on että alle C:tä ei saa sieltä todistuksesta löytyä. IMG_8439 Vielä yksi ero jonka keksin tähän hätään on, että tunneilta ei saa poistua ilman hall passia. Ei siinä sen ihmeellisempää ole kuin että se pitää olla mukana, jotta käytällä ei hengailisi ketään tuntien aikana. Esimerkiksi meidän valokuvauksen opettajallamme on rikkinäinen kamera, joka pitää aina vaan ripustaa kaulaan jos haluaa käpäistä käytävällä. 1233359_551867781529389_519406319_n Lisäksi meillä on paljon tanssiaisia, teemapäiviä, koristeita, musikaaleja ja urheilumatseja, jotka luo ihanan kouluhengen tänne Greshamiin!
Räpsäsin nää pari kuvaa kun koulussa ei ollut mitään elämää (ja pari löysin netistä), mutta vähän ainakin rakennusta näkyy Voisin kirjotella enemmän jenkkien pukeutumistyyleistä ja muutenkin eroavaisuuksista jossain vaiheessa. Välillä tuntuu ettei mun elämässä oo muuta kuin koulua, mutta onneksi toi koulun käynti on sen verran mieluisaa ettei se haittaa! :)
Tää viikonloppukin on ollut tosi kiva; perjantaina meillä oli juhlat meidän kotona ja lauantaina olin katsomassa uusimman nälkäpelin susannan ja sen kamun kanssa, jonka jälkeen menin katsomaan vielä niiden koululle näytelmää. Pidemmittä puheitta kotiläksyt huutaa mun nimeä,  joten lämpimiä terveisiä Suomeen!


4 kommenttia:

  1. koskettava hämähäkki-kertomus Veronika. (lisää tälläisiä, tykkään!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla että tarinani kosketti suurta sydäntäsi anonyymiseni :)

      Poista
  2. Oiii kiva postaus weeetu! :) Haastoin sut muuten mun blogissa!
    http://elinainusa.blogspot.com/2013/11/blog-challenge.html

    VastaaPoista

.post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img, .BlogList .item-thumbnail img { padding: 2px; background: #ffffff; border: 1px solid #eeeeee; -moz-box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1); -webkit-box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1); box-shadow: 1px 1px 5px rgba(0, 0, 0, .1);